German state competition policy: Responses to the challenges of digitalization of the economy, lessons for Russia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu05.2022.404

Abstract

The article examines the experience of the German competition authority and the limits of the intervention of the German state and the competition policy developed by it in the digital economy. Particular attention is paid to the methodological approaches of the German regulator to assessing the dominant position of companies in digital markets, problems arising in their practical application, assessing the impact of the digital agenda on markets and competition. Current cases reflecting the multidimensional assessment of market power in digital markets are presented. The opinion of the German antimonopoly regulator is systematized, including the development of a set of measures aimed at reducing negative effects in the form of abuse of market power and the ability to have a negative impact on the market from online platforms. The basic rules of the regulatory doctrine adopted in 2021–2022 by the Economic Commission for Europe within the framework of the Digital Markets Act (DMA) are briefly presented. Particular attention is paid to the description of the concept of “intermediary power” as a special tool for assessing the market power of online platforms and the implementation of antimonopoly control and regulation of their behavior based on the regulatory concept of “gatekeeper”. The results of the research, based on new original ideas and meaningful content, can be integrated into the discourse of modern science as a vector conceptual approaches to the study of digital markets, as well as applied in the direct practice of antimonopoly regulation in the Russian Federation.

Keywords:

digital markets, online platforms, market regulation, competition, market power, competition policy measures, antimonopoly authorities

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Абдрахманова, Г. И. (ред.) (2021) Тенденции развития Интернета: готовность экономики и общества к функционированию в цифровой среде. М.: Изд. дом ВШЭ.

Антропов, В. В. (2003) Социальная рыночная экономика: путь Германии. М.: Экономика.

Балашов, А. М. (2020) ‘Необходимость построения эффективности социально-ориентированной рыночной экономики в России на основе концепции социального государства’, Теоретическая экономика, 10, с. 87–95.

Воронцовский, А. В. (2020) ‘Цифровизация экономики и ее влияние на экономическое развитие и общественное благосостояние’, Вестник Санкт Петербургского университета. Экономика, 36 (2), с. 189–216.

Демм, Ж. (2015) ‘Реформа немецкого законодательства о защите конкуренции’, Lex Russica (Русский закон), 12, с. 125–134.

Караганчу, А. В. и Князева, И. В. (2017) Конкурентная политика в предотвращении ограничительной деловой практики и антиконкурентной государственной помощи. Опыт и практика Европейского союза. Новосибирск: Изд-во НГТУ.

Князева, И. В., Айтжанов, А. Т. и Бычкова, Е. С. (2021) ‘Методологические развилки антимонопольного регулирования цифровых рынков: идеи и смыслы цифровой повестки Казахстана’, Современная конкуренция, 15 (2), с. 5–18.

Коваленко, А. И. (2021) ‘Отказ от благосостояния потребителя при антитрасте цифровых платформ’, Современная конкуренция, 15 (3), с. 97–105.

Коваленко, А. И. (2020) ‘Технологические гиганты на цифровых рынках — результат провала регулятора’, Современная конкуренция, 14, 4 (80), с. 5–24.

Невский, С. И. (2006) ‘Концептуальные основы послевоенного экономического строя в ФРГ’, Экономический журнал, 12, с. 180–211.

Нуреев, Р. М. (ред.) (2007) Социальное рыночное хозяйство: концепция, практический опыт и перспективы применения в России. М.: Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики».

Осипов, Ю. М., Юдина, Т. Н. и Гелисханов, И. З. (2018) ‘Цифровая платформа как институт эпохи технологического прорыва’, Экономические стратегии, 5, с. 22–29.

Пахомова, Н. В., Рихтер, К. К., Чернова, Е. Г. и Малышков, Г. Б. (2020) ‘Конкурентная политика и ее приоритеты в условиях цифровизации и «поствирусного» экономического цикла: опыт России и Евросоюза’, Проблемы современной экономики, 3 (75), с. 20–27.

Розанова, Н. М. (2021) ‘Конкуренция и монополия в цифровую эпоху’, Общественные науки и современность, 1, с. 63–72.

Сафрончук, М. В. (2018) ‘Влияние цифровой трансформации на бизнес и деловую среду’, Цифровая экономика, 2 (3), с. 38–44.

Сафрончук, М. В. (2018) ‘Отраслевые рынки: поведенческие аспекты цифровизации’, Инвестиционный, финансовый и управленческий анализ, 4 (5), с. 185 190.

Шаститко, А. Е. и Маркова, О. А. (2020) ‘Старый друг лучше новых двух? Подходы к исследованию рынков в условиях цифровой трансформации для применения антимонопольного законодательства’, Вопросы экономики, 6, с. 37–55.

Шмаков, А. В. (2021) ‘Мягкое регулирование в условиях цифровой трансформации: поведенческие основания’, Journal of Institutional Studies, 13 (3), с. 102–116.

References

Abdrakhmanova, G. I. (ed.) (2021) Trends in the development of the Internet: the readiness of the economy and society to function in the digital environment. Moscow: HSE Publishing House. (In Russian)

Antropov, V. V. (2003) Social market economy: the Way of Germany. Moscow: Ekonomika Publ. (In Russian)

Balashov, A. M. (2020) ‘The need to build the effectiveness of a socially-oriented market economy in Russia based on the concept of a social state’, Teoreticheskaia ekonomika, 10, pp. 87–95. (In Russian)

Vorontsovsky, A. V. (2020) ‘Digitalization of the economy and its impact on economic development and social welfare’, St Petersburg University Journal of Economic Studies, 36 (2), pp. 189–216. (In Russian)

Demm, Zh. (2015) ‘Reform of German legislation on protection of competition’, Lex Russica (Russian Law),12, pp. 125–134. (In Russian)

Karaganchu, A. V. and Knyazeva, I. V. (2017) Competition policy in the prevention of restrictive business practices and anticompetitive state aid. Experience and practice of the European Union. Novosibirsk:Izdatel’stvo NGTU Publ. (In Russian)

Knyazeva, I. V., Aitzhanov, A. T. and Bychkova, E. S. (2021) ‘Methodological forks of antimonopoly regulation of digital markets: Ideas and meanings of Kazakhstan’s digital Agenda’, Modern competition,15 (2), pp. 5–18. (In Russian)

Kovalenko, A. (2021) ‘Moving away from consumer welfare in the antitrust of digital platforms’, Modern competition, 15, 3 (83), pp. 97–105. (In Russian)

Kovalenko, A. (2020) ‘Technological glants on digital markets as a result of a regulator failure’, Modern competition,14, 4 (80), pp. 5–24. (In Russian)

Nevsky, S. I. (2006) ‘Conceptual foundations of the post-war economic system in Germany’, Economic Journal, 12, pp. 180–211. (In Russian)

Nureyev, R. M. (ed.) (2007) Social market economy: concept, practical experience and prospects of application in Russia. Moscow: HSE Publishing House. (In Russian)

Оsipov, Y. М., Yudina, Т. N. and Geliskhanov, I. Z. (2018) ‘Digital platform as an institution of the technological breakthrough era’, Economic strategies, 5, pp. 22–29. (In Russian)

Pakhomova, N. V., Richter, K. K., Chernova, E. G. and Malyshkov, G. B. (2020) ‘Competition policy and its priorities in the conditions of digitalization and the “post viral” economic cycle: the experience of Russia and the European Union’, Problems of modern Economics, 3 (75), pp. 20–27. (In Russian)

Rozanova, N. М. (2021) ‘Competition and Monopoly in a Digital Era’, Soсial sciences and contemporary world, 1, pp. 63–72. (In Russian)

Safronchuk, M. V. (2018) ‘Influence of digital transformations on business and the business environment’, Digital Economy, 2 (3), pp. 38–44. (In Russian)

Safronchuk, M. V. (2018) ‘Industrial markets: behavioral aspects of digitalization’, Investment, financial and management analysis, 4 (5), pp. 185–190. (In Russian)

Shastitko, A. E. and Markova, O. A. (2020) ‘Is an old friend better than the new two? Approaches to market research in the context of digital transformation for the application of antimonopoly legislation’, Economic issues, 6, pp. 37–55. (In Russian)

Shmakov, A. V. (2021) ‘Nudge in the conditions of digital transformation: Behavioral basis’. Journal of Institutional Studies, 13 (3), pp. 102–116. (In Russian)

Published

2022-12-23

How to Cite

Gagarina, I., & Knyazeva, I. . (2022). German state competition policy: Responses to the challenges of digitalization of the economy, lessons for Russia. St Petersburg University Journal of Economic Studies, 38(4), 551–580. https://doi.org/10.21638/spbu05.2022.404