Expected effects of projected institutional changes in digital out-of-home advertising

Authors

  • Andrey Shastitko Lomonosov Moscow State University;RANEPA Center for Competition and Economic Regulation Research
  • Anton Morozov Lomonosov Moscow State University; RANEPA Center for Competition and Economic Regulation Research https://orcid.org/0000-0001-5402-8023
  • Anastasia Morosanova Lomonosov Moscow State University;RANEPA Center for Competition and Economic Regulation Research https://orcid.org/0000-0002-2418-6706

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu05.2023.303

Abstract

During the political, economic instability and uncertainty, both the goals of economic regulation and the methods of decision-making are changing. Against the backdrop of changes in state policy, the need to ensure national security is becoming more acute, while there are still decision-making risks associated with the rent-seeking behavior of the regulatory authority or some market players. This article considers Draft law no. 160605–8 “On Amendments to the Federal Law “On Advertising” in context of regulating relations in the outdoor advertising, both in terms of the legislative innovation effectsand the compliance of these norms with the criteria for “promising trajectories” of institutional changes. After a resonant discussion in the media, the Draft law was rejected by the State Duma in its second reading, which confirms the importance of public discussions on lawmaking and economic analysis of the proposed measures. With the regulatory impact assessment methodology, we get a qualitative and quantitative estimation of organizational and technical measures of the proposed regulation (namely, the emergence of a private single operator of digital advertising structures). We also offer alternative institutional solutions that allow achieving the proclaimed goal of the draft law with greater efficiency: the introduction of business requirements (licensing, accreditation, maintaining a registry) or implementation of market self-organization. We conclude that granting control functions to one of the market players creates risks associated with an unresolved conflict of interest, which can lead to monopolization of digital out-of-home services and budget losses.

Keywords:

digital advertising structures, digital advertising market, institutional reforms, regulatory impact assessment, structural alternatives, regulatory effectiveness

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Авдашева, С. Б., Корнеева, Д. В. и Орлова, Ю. А. (2019) ‘Единый оператор инфраструктуры 5G: действительно ли экономия инвестиций достижима?’, Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика, 6, с. 59–78.

Арзамасов, Ю. Г. (2019) ‘Оценка регулирующего воздействия и риски в праве: опыт России и континентальной Европы’, Право. Журнал Высшей школы экономики, S5, с. 4–31.

Баленко, Е. и Рычина, С. (2022) ‘Операторы наружной рекламы предложили альтернативы закону о едином операторе DOOH’, Sostav.ru, 28 июля. URL: https://www.sostav.ru/publication/operatorynaruzhnoj-reklamy-predlozhili-ne-prinimat-zakonoproekt-o-edinom-operatore-dooh-55708.html (дата обращения: 02.10.2022).

Белых, А. А. и Мау, В. А. (2020) ‘Экономические реформы в России: вопросы теории и практика XIX — начала XX в.’, Вопросы экономики, 1, с. 18–46.

Березкин, А. В. (2021) ‘Наружная реклама России в 2021 году: послекризисное восстановление’, Российский рекламный ежегодник, с. 257–270.

Волошинская, А. А. (2015) ‘Оценка регулирующего воздействия в России и в мире: одно сходство и семь различий’, Государственное управление. Электронный вестник, 49, с. 52–71.

Георгиевская, М. (2022) ‘Представители рынка наружной рекламы попросили власти не принимать закон о создании единого оператора DOOH’, Сетевое издание AdIndex.ru, 15 июля. URL: https://adindex.ru/news/ooh/2022/07/15/305361.phtml (дата обращения: 02.10.2022).

Глазьев, С. Ю. (1993) Теория долгосрочного технико-экономического развития. М.: ВлаДар.

Ениколопов, Р. C. (2020) ‘Доказательная экономика развития: Нобелевская премия по экономике 2019 года’, Вопросы экономики, 1, с. 5–17.

Козлов, В. Г. (2021) ‘Проблемы проведения оценки регулирующего воздействия: федеральный и региональный уровни’, Гуманитарные, социально экономические и общественные науки, 4, с. 105–107.

Мингалев, М. (2020) ‘Наружная реклама в Тюмени: сколько каких конструкций, кто сдает, а кто размещает свою рекламу? Обзор рынка’, Tyumen Times: новости Тюмени, 21 февраля. URL: https://tyumentimes.ru/2020/02/21/naruzhnaya-reklama-v-tyumeni-skolko-kakix-konstrukcij-kto-sdaet-akto razmeshhaet-svoyu-reklamu-obzor-rynka/ (дата обращения: 02.10.2022).

Олейник, О. М. (2012) ‘Лицензирование предпринимательской деятельности: проблемы теории и практики’, Право. Журнал Высшей школы экономики, 4, с. 51–63.

Полтерович, В. М. (1999) ‘Институциональные ловушки и экономические реформы’, Экономика и математические методы, 35 (2), с. 3–20.

Полтерович, В. М. (2014) ‘Почему реформы терпят неудачу’, Журнал Новой экономической ассоциации, 3, с. 169–173.

Полтерович, В. М. (2006) ‘Стратегии институциональных реформ: перспективные траектории’, Экономика и математические методы, 42 (1), с. 3–18.

Радченко, Т. А. и Паршина, Е. Н. (2014) ‘Оценка регулирующего воздействия в России: практика применения’, Экономическая политика, 3, с. 36–60.

Ржевский, Г. (2022) ‘В России появится единый оператор цифровой наружной рекламы’, Интернет-портал «Российской газеты», 8 июля. URL: https://rg.ru/2022/07/08/v-rossii-poiavitsia-edinyjoperator-cifrovoj-naruzhnoj-reklamy.html (дата обращения: 02.10.2022).

Сазонова, М. (2022) ‘Единый оператор на рынке цифровой рекламы — конец сервисам размещения объявлений?’, Гарант.ру, 19 августа. URL: https://www.garant.ru/article/1561108/ (дата обращения: 02.10.2022).

Тамбовцев, В. Л. (2005) ‘Роль рынка для институтов в институциональной эволюции’, Пространство экономики, 4, с. 28–36.

Шаститко, А. Е. (2010) Новая институциональная экономическая теория. 4-е изд. М.: ТЕИС.

Шаститко, А. Е. и Курдин, А. А. (2021) ‘Нужна и возможна ли реформа регулирования 2.0?’, Закон,5, с. 31–39.

Шаститко, А. Е. и Мелешкина, А. И. (2022) ‘Национализировать нельзя оставить’, Вопросы экономики, 4, с. 133–145.

Inc. Russia. (2022) ‘ФАС предложила не создавать единого оператора цифровой рекламы’, 20 августа. URL: https://incrussia.ru/news/edinyj-operator-cifrovoj-reklamy/ (дата обращения: 02.10.2022).

Bennear, L. S. and Wiener, J. B. (2021) ‘Institutional Roles and Goals for Retrospective Regulatory Analysis’, Journal of Benefit-Cost Analysis, 12 (3), pp. 466–493.

China Briefing. (2015) Regulating Advertisements in China. Available at: https://www.china-briefing.com/news/regulating-advertisements-china/ (accessed: 02.10.2022).

Dulebenets, M. A., Ozguven, E. E. and Moses, R. (2018) ‘The highway beautification act: towards improving efficiency of the federal outdoor advertising control program’, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 110, pp. 88–106.

Dunlop, C. A., Maggetti, M., Radaelli, C. M. and Russel, D. (2012) ‘The many uses of regulatory impact assessment:A meta-analysis of EU and UK cases’, Regulation & Governance, 6 (1), pp. 23–45.

Ellig, J. and Conover, C. J. (2014) ‘Presidential priorities, congressional control, and the quality of regulatory analysis: an application to healthcare and homeland security’, Public Choice, 161 (3–4), pp. 305–320.

Francesco, F. De. (2012) ‘Diffusion of Regulatory Impact Analysis Among OECD and EU Member States’, Comparative Political Studies, 45 (10), pp. 1277–1305.

Goodstein, E. (1995) ‘Benefit-cost analysis at the EPA’, Journal of Socio-Economics, 24 (2), pp. 375–389.

Hahn, R. W. (2005) ‘Regulatory Reform: Assessing the Government’s Numbers’, SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.269630

Huang, J., Chaloupka, F. J. and Fong, G. T. (2013) ‘Cigarette graphic warning labels and smoking prevalence in Canada : a critical examination and reformulation of the FDA regulatory impact analysis’, Tobacco control, 23 (suppl. 1), pp. i7–i12.

Löfstedt, R. E. (2004) ‘The swing of the regulatory pendulum in Europe: from precautionary principle to (regulatory) impact analysis’, Journal of Risk and Uncertainty, 28 (3), pp. 237–260.

Lowery, B. C. (2016) ‘Planning for private consumption and collective beauty: regulating outdoor advertising in Los Angeles, 1881–2014’, Journal of Planning History, 15 (3), pp. 191–209.

Meaker, M. and Knight, W. (2022) ‘Shanghai Is Rewriting Chinese Censorship Amid Lockdown’, Wired. Available at: https://www.wired.com/story/shanghai-lockdown-china censorship/ (accessed: 02.10.2022).

Musshoff, O. and Hirschauer, N. (2014) ‘Using business simulation games in regulatory impact analysis —the case of policies aimed at reducing nitrogen leaching’, Applied Economics, 46 (25), pp. 3049–3060.

Ougus, A. (1998) ‘Regulatory Appraisal: A Neglected Opportunity for Law and Economics’, European journal of law and economics, 6 (1), pp. 53–68.

O’Barr, W. M. (2007) ‘Advertising in China’, Advertising & Society Review, 8 (3). Available at: https://muse.jhu.edu/article/221972/ (accessed: 02.10.2022).

Posner, R. A. (1974). ‘Theories of Economic Regulation’, Bell Journal of Economics, 5 (2), pp. 335–358.

Radaelli, C. M. (2010) ‘Rationality, Power, Management and Symbols: Four Images of Regulatory Impact Assessment’, Scandinavian Political Studies, 33 (2), pp. 164–188.

Saab, F. and de Almeida Midlej, S. (2021) ‘Evaluating the quality of Regulatory Impact Analysis: a literature review’, Revista do Serviço Público, 72, pp. 34–57.

Published

2023-09-15

How to Cite

Shastitko, A., Morozov, A., & Morosanova, A. (2023). Expected effects of projected institutional changes in digital out-of-home advertising. St Petersburg University Journal of Economic Studies, 39(3), 328–351. https://doi.org/10.21638/spbu05.2023.303

Issue

Section

Macro and Microeconomic Research