China’s Foreign Trade Strategy: Evolution and the Need for Adjustment

Authors

  • Вэйди Чжоу Педагогический университет Центрального Китая

Abstract

In 2004, the total foreign trade amount of China for the first time stepped over 1000 billion US$, what makes China the third one in the world foreign trade next to America and Germany. Foreign trade growth has made a tremendous contribution to China’s economic development. Significant growth of Chinese international trade has been based based upon the huge investments of resources, so China still facing many problems: increasing trade conflicts, sharpening energy issues, dominating low value added operations. Therefore, in order to become a trade powerful country, China should adjust its international trade strategy.

Keywords:

China, foreign trade, processing trade, trade structure, «smile» curve, international production, value chain

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Вэйди Чжоу, Педагогический университет Центрального Китая

доцент

References

Литература на русском языке

Китайский статистический ежегодник 2008. Пекин, 2008. С. 708.

Китайский статистический ежегодник 2007. Пекин, 2007. С. 733.

Чэнь Ли. Об изменении модели внешнеторгового роста Китая в условиях высокого уровня экономической открытости. Б.и. (соискание научной степени магистра), Шанхай, 2006. С. 1.

У Сючжэнь. Споры о нарушении прав интеллектуальной собственности во внешней торговле Китая // Исследования мировой экономики. 2006. № 2. С. 42.

Сюй Чжаньго. Современное состояние внешней торговли Китая и проблема роста курса юаня // Исследование международных проблем. 2004. № 4. С. 42.

Китайский статистический ежегодник 2008. Пекин, 2008. С. 708.

Ши Лэй. Изменение внешнеторговой стратегии Китая после вступления в ВТО. Б.и. (соискание научной степени магистра), Шанхай. 2006. С. 69.

Характеристики развития торговли услугами в Китае // Доклад о развитии торговли услугами Китая (http://tradeinservices.mofcom.gov.cn/index.shtml?method=view&id=5771).

Характеристики развития торговли услугами в Китае // Доклад о развитии торговли услугами Китая (http://tradeinservices.mofcom.gov.cn/index.shtml?method=view&id=5771).


References in Latin Alphabet


Translation of references in Russian into English

Published

2009-03-30

How to Cite

Чжоу, В. (2009). China’s Foreign Trade Strategy: Evolution and the Need for Adjustment. St Petersburg University Journal of Economic Studies, (1), 067–076. Retrieved from https://economicsjournal.spbu.ru/article/view/3175

Issue

Section

Global economy