On the formation of the phenomenon of the economic lag of Russia in the first half of the 19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu05.2021.306

Abstract

The article is devoted to the analysis of the reasons for Russia’s economic lagging behind during the Great Divergence. The author tests the well-known hypotheses that industrial development was hampered by the opposition of the nobility and the cheap labor of serfs. Upon closer examination, these assumptions are not confirmed. The economic lag was primarily due to the lag in railway construction, which in the 19th century was the main driver of the development of heavy industry. The article analyzes the policy in the field of railway construction during the reign of Emperor Nicholas I (1825–1855). It is shown that the formation of this policy took place in a conflict between the emperor and the ministerial bureaucracy, headed by the Minister of Finance, Count Kankrin. While Nicholas I was guided by military-strategic considerations, the ministers proceeded from economic interests. Economic calculations pointed to the unprofitability of railways compared to transportation by waterways. The technical conservatism of the bureaucracy did not allow adequately assessing the prospects for new technology and the possibility of reducing the cost of transportation in the future. The article analyzes the difference between economic policy in Russia and in England, the United States, France and Germany, which led to the lag of Russia. In the West (with the exception of France), economic policy developed spontaneously on the basis of private initiative. The Russian bureaucracy blocked private initiative, it sought to preserve the capital stored in state banks to finance the great power politic. On the other hand, the railroad “mania” in England was accompanied by a speculative boom and the ruin of many railroad companies. For the Russian bureaucracy, this was another argument in favor of refusing to attract private capital. Meanwhile, “mania” promoted the mobilization of capital from small shareholders for railway construction and spurred the development of industry. Another way of using controlled private initiative was possible, which was implemented in France in the “Legrand project”. But the Russian bureaucracy refused to use private initiative, which doomed the country to an economic lag.

Keywords:

economic policy, causes of economic lag, railway construction, bureaucracy, blocking of private initiative

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Аджемоглу Д., Робинсон Дж. А. (2016) Почему одни страны богатые, а другие бедные. Происхождение власти, процветания и нищеты. Пер. с англ. Д. Литвинова. М.: АСТ. 693 с.

Аллен Р. (2017) Глобальная экономическая история. Краткое введение. Пер. с англ. Ю. Каптуревского. М.: Издательство института Гайдара. 224 с.

Блиох И. С. (1882) Финансы России XIX столетия: в 4 т. Т. I. СПб.: Типография М. М. Стасюлевича.292 с.

Божерянов И. Н. (1897) Граф Егор Францевич Канкрин, его жизнь, литературные труды и двадцатилетняя деятельность управления Министерством финансов. СПб.: Общественная польза.25 с.

Верховской В. М. (1898) Исторический очерк развития железных дорог в России с их основания по 1897 г. включительно. Вып. 1. СПб.: Типография Министерства путей сообщения. 176 с. Вигель Ф. Ф. (2000) Записки. М.: Захаров. 590 с.

Виргинский В. С. (1949) Возникновение железных дорог в России до начала 40-х годов XIX века. М.:Государственное транспортное железнодорожное издательство. 272 с.

Дельвиг А. И. (1913) Мои воспоминания: в 4 т. Т. II. М.: Издание Московского и Румянцевского музея. 448 с.

Дестрем М. Г. (1831) Общие суждения об относительных выгодах каналов и дорог с колеями, и приложение выводов к определению удобнейшего для России способа перевозки тяжестей. СПб.: Главное управление путей сообщения. 91 с.

Доббин Ф. (2013) Формирование промышленной политики. Соединенные Штаты, Великобритания и Франция в период становления железнодорожной отрасли. Пер. с англ. Е. Б. Головлянициной.М.: Издательский дом Высшей школы экономики. 368 с.

Елютин О. Н. (2000) Вопросы железнодорожного строительства в общественном мнении России,1830-е — 1880-е гг. Дис. … канд. ист. наук. М. 278 с.

История железнодорожного транспорта России: в 2 т. Т. 1. (1994) Под ред. Е. Я. Красковского, М. М. Уздина. М.: Иван Федоров. 336 с.

Камерон Р. (2001) Краткая экономическая история мира. От палеолита до наших дней. Пер. с англ. Е. Н. Шевцовой. М.: РОССПЭН. 544 с.

Канкрин Е. Ф. (2018) Мировое богатство и национальная экономика. М.: Дело. 501 с.

Кеппен А. (1899) Материалы для истории рельсового производства в России. М.: Типография Министерства путей сообщения. 131 с.

Кислинский Н. А. (1902) Наша железнодорожная политика по документам архива Комитета министров: в 3 т. Т. 1. СПб.: Издание канцелярии Комитета министров. 343 с.

Китанина Т. М. (1978) Хлебная торговля России в 1875–1914 гг. Л.: Наука. 287 с.

Корф М. А. (1896) Император Николай в совещательных собраниях. Сборник Русского исторического общества. Т. 98. С. 101–283.

Лескюр Ж. (1908) Общие и периодические промышленные кризисы. Пер. с фр. Н. И. Сувирова. СПб.:Общественная польза. 559 с.

Мачерет Д. А. (2011) Создание сети железных дорог и экономический рост. Мир транспорта. № 1.С. 164–169.

Мендельсон Л. А. (1959) Теория и история экономических кризисов и циклов: 3 т. Т. 1–2. М.: Издательство социально-экономической литературы.

Мигулин П. П. (1899) Русский государственный кредит (1769–1899): в 3 т. Т. I. Харьков: Печатное дело. 632 с.

Рейтерн М. Х. (2007) Секретная записка М. Х. Рейтерна Александру II «О мерах по улучшению финансового и экономического положения государства». В кн.: Судьбы России. Проблемы экономического развития страны в XIX — начале XX вв.: документы и мемуары государственных деятелей. Под ред. Л. Е. Шепелева. СПб.: Лики России. С. 139–187.

Ружицкая И. В. (2007) Император Николай I и железные дороги в России. Индустриальное наследие. Материалы III Международной научной конференции (Выкса, 28 июня — 1 июля 2007 г.). Под ред. Т. М. Арсентьева. Саранск: Издательство Мордовского университета. С. 483–493.

Соловьева А. М. (1975) Железнодорожный транспорт России во второй половине XIX в. М.: Наука. 315 с.

Туган-Барановский М. (1997) Избранное. Русская фабрика в прошлом и настоящем. М.: Наука. 735 с.

Чупров А. И. (1875) Железнодорожное хозяйство. Его экономические особенности в отношении к интересам страны. М.: Типография А. И. Мамонтова. 352 с.

Шепелев Л. Е. (1992) Проблемы развития промышленности и рабочий вопрос в России в 1904–1914 гг. Реформы или Революция? Россия 1861–1917. Под ред. В. С. Дякина. СПб.: Наука. С. 223–234.

Taussig F. W. (1910) The Tariff History of the United States. New York and London, G. P. Putnam’s Sons. 394 р.

Tomlinson W. W. (1915) The North Eastern Railway: Its rise and development. London, Longmans. 890 р.


References

Acemoglu D., Robinson J. (2016) Why nations fail: The origins of power, prosperity, and poverty. Transl.D. Litvinov. Moscow, AST Publ. 693 p. (In Russian)

Allen R. (2017) Global economic history. A very short introduction. Transl. Iu. Kapturevskii. Moscow, Gaidar Institute Publ. 224 p. (In Russian)

Bliokh I. S. (1882) Finance of Russia of the 19th century. 4 vols. Vol. I. St. Petersburg, Tipografiia M. M. Stasiulevicha Publ. 292 p. (In Russian)

Bozherianov I. N. (1897) Graf Egor Frantsevich Kankrin, his life, literary works and twenty years of management of the Ministry of Finance. St. Petersburg, Obshhestvennaia pol’za Publ. 25 p. (In Russian)

Chuprov A. I. (1875) Railway facilities. Its economic features in relation to the interests of the country. Moscow, Tipografiia A. I. Mamontova Publ. 352 p. (In Russian)

Delvig A. I. (1913) My memoirs. 4 vols. Vol. II. Moscow, Izdanie Moskovskogo i Rumiantsevskogo muzeia. 448 p. (In Russian)

Destrem M. G. (1831) General judgments about the relative benefits of canals and roads with ruts, and the application of conclusions to the definition of the most convenient way for Russia to transport heavy loads. St. Petersburg, Glavnoe upravlenie putei soobshcheniia Publ. 91 p. (In Russian)

Dobbin F. (2013) Forging industrial policy. The United States, Britain, and France in the Railway Age. Transl. E. Golovlianitsina. Moscow, Izdatel’skii dom Vysshei shkoly ekonomiki. 368 p. (In Russian)

Eliutin O. N. (2000) Questions of railway construction in the public opinion of Russia, 1830s — 1880s. Diss. kand. ist. nauk. Moscow. 278 p. (In Russian)

Kameron R. (2001) Concise economic history of the world: from Paleolithic times to the present. Transl. E. Shevtsova. Moscow, ROSSPEN Publ. 544 p. (In Russian)

Kankrin E. F. (2018) World wealth and national economy. Moscow, Delo Publ. 501 p. (In Russian)

Keppen A. (1899) Materials for the history of rail production in Russia. Moscow, Tipografiia Ministerstva putei soobshcheniia Publ. 131 p. (In Russian)

Kislinskii N. A. (1902) Our railway policy according to the documents of the archive of the Committee of Ministers. In 3 vols. Vol. 1. St. Petersburg, Izdanie kantseliarii Komiteta ministrov Publ. 343 p. (In Russian)

Kitanina T. M. (1978) Bread trade in Russia in 1875–1914. Leningrad, Nauka Publ. 287 p. (In Russian)

Korf M. A. (1896) Emperor Nicholas in consultative meetings. Sbornik Russkogo istoricheskogo obshchestva, vol. 98, pp. 101–283. (In Russian)

Lescure J. (1908) General and periodic industrial crises. Transl. N. I. Suvirov. St. Petersburg, Obshchestvennaia pol’za Publ. 559 p. (In Russian)

Macheret D. A. (2011) Creation of a network of railways and economic growth. Mir transporta, no 1, pp. 164–169. (In Russian)

Mendel’son L. A. (1959) Theory and history of economic crises and cycles. In 3 vols. Vol. 1–2. Moscow, Izdatel’stvo sotsial’no-ekonomicheskoi literatury Publ. (In Russian)

Migulin P. P. (1899) Russian state credit (1769–1899). In 3 vols. Vol. 1. Kharkiv, Pechatnoe delo Publ. 632 p.

Reutern M. (2007) Secret note by M. Reutern to Alexander II “On measures to improve the financial and economic situation of the state”. Sud’by Rossii. Problemy ekonomicheskogo razvitiia strany v XIX —nachale XX vv.: dokumenty i memuary gosudarstvennykh deiatelei. Ed. L. E. Shepeleva. St. Petersburg, Liki Rossii Publ., pp. 139–187. (In Russian)

Ruzhitskaia I. V. (2007) The Emperor Nicholas I and the railroad in Russia. Industrial heritage. Materialy III Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii (Vyksa, 28 iiunia — 1 iiulia 2007 goda). Ed. T. M. Arsentiev. Saransk, Izdatel’stvo Mordovskogo universiteta Publ., pp. 483–493. (In Russian)

Shepelev L. E. (1992) Problems of industrial development and the working question in Russia in 1904–1914. Reformy ili Revolyutsiia? Rossiia 1861–1917. Ed. V. S. Dyakin. St. Petersburg, Nauka Publ., pp. 223–234. (In Russian)

Solov’eva A. M. (1975) Railway transport of Russia in the second half of the 19th century. Moscow, Nauka Publ. 315 p. (In Russian)

Taussig F. W. (1910) The Tariff History of the United States. New York and London, G. P. Putnam’s Sons. 394 p.

The history of railway transport in Russia. In 2 vols. Vol. 1 (1994). Pod red. E. Ia. Kraskovskii, M. M. Uzdin. Moscow, Ivan Fedorov Publ. 336 p. (In Russian)

Tomlinson W. W. (1915) The North Eastern Railway: Its rise and development. London, Longmans. 890 p.

Tugan-Baranovskii M. (1997) Favorites. Russian factory in the past and presen. Moscow, Nauka Publ. 735 p. (In Russian)

Verkhovskoi V. M. (1898) Historical sketch of the development of railways in Russia from their foundation to 1897 inclusive. Iss. 1. St. Petersburg, Tipografiia Ministerstva putei soobshcheniia. 176 p. (In Russian)

Vigel F. F. (2000) Notes. Moscow, Zakharov Publ. 590 p. (In Russian)

Virginskii V. S. (1949) The emergence of railways in Russia before the beginning of the 40s of the 19th century. Moscow, Gosudarstvennoe transportnoe zheleznodorozhnoe izdatel’stvo Publ. 272 p. (In Russian)

Published

2021-10-15

How to Cite

Nefedov, S. . (2021). On the formation of the phenomenon of the economic lag of Russia in the first half of the 19th century. St Petersburg University Journal of Economic Studies, 37(3), 489–509. https://doi.org/10.21638/spbu05.2021.306

Issue

Section

Global economy and international finance