Нормативное регулирование корпоративной социальной ответственности

Авторы

  • Олеся Васильевна Вередюк Санкт-Петербургский государственный университет, Российская Федерация, 199034, Санкт-Петербург, Университетская наб., 7–9 https://orcid.org/0000-0002-9862-633X

Аннотация

In the article, Corporate Social Responsibility (CSR) is considered as a system of relations on business meeting of legally fixed obligations and taking additional obligations to stakeholders. The normative regulators (i.e. the state legal acts, international organizations standards, branch and company documents) stipulate the changes in such relations and also reflect these changes. The main attention is paid to the inter-level analysis of such regulators: particularities of regulators of each level (international, state, corporate and firm’s ones) are shown, and their correlations are revealed. The normative bases of the CSR regulation are the perspective direction of the analysis within the framework of modern theory of the firm.

Ключевые слова:

Corporate Social Responsibility (CSR), Normative Regulators, Normative Documents, Obligations, Levels of normative development

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Олеся Васильевна Вередюк, Санкт-Петербургский государственный университет, Российская Федерация, 199034, Санкт-Петербург, Университетская наб., 7–9

кандидат экономических наук, старший преподаватель

Библиографические ссылки

Литература на русском языке

Деревянченко А.А. Корпоративная социальная ответственность: некоторые вопросы регулирования // Труд и социальные отношения. 2005. № 3. С. 47.

Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года. Утверждена распоряжением Правительства РФ от 17 ноября 2008 г. № 1662-р. С. 61–63.

Красникова Е., Панферова Н. Ресурсы и ограничения корпоративной этики в современных российских компаниях // Неприкосновенный запас. Дебаты о политике и культуре. URL: http://magazines.russ.ru/nz/2006/481 (дата обращения: 01.03.2009).

Пахомова Н. В. Теория фирмы в контексте современного экономического образования // Вестн. С.-Петерб. ун-та. 2007. Сер. 5: Экономика. Вып. 1. С.141–158.

Социальная ответственность бизнеса: актуальная повестка. М., 2003. С. 19.


References in Latin Alphabet

Bichta C. Corporate Social Responsibility: A Role in Government Policy and Regulation? The University of Bath, 2003. P. 31.

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston, 1984. 276 p.

Friedman M. The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits // The New York Times Magazine. 1970. September 13. P. SM17.

Grolin J. Corporate Legitimacy in Risk Society: The Case of Brent Spar // Business Strategy and the Environment. September. 1998. Vol 7. Issue 4. P. 213–222.

MacGillivray A., Begley P., Zadek S. The State of Responsible Competitiveness 2007. AccountAbility. London, 2007. P. 78.

Sheldon O. The Philosophy of Management. London, 1923. 296 с.


Translation of references in Russian into English

Загрузки

Опубликован

30.06.2009

Как цитировать

Вередюк, О. В. (2009). Нормативное регулирование корпоративной социальной ответственности. Вестник Санкт-Петербургского университета. Экономика, (2), 040–049. извлечено от https://economicsjournal.spbu.ru/article/view/3328

Выпуск

Раздел

Корпоративная социальная ответственность

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)