Forming of Learning Teaching Staff in the Transition to the Competence Model of Economic Education

Authors

  • Ирина Викторовна Григорьева St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

Abstract

This article studies the problems of education modernization related to its main component — the human factor. The author analyzes the process of development of a university in the field of economic education in the transition to the competence model of economic education.
The result of this research supports the conclusion on the transformation of the socio-psychological archetypes and the roles of the pedagogical staff, raising questions about future perspectives of such transformation and related changes in the forms and methods of management of the academic and teaching staff of the university.

Keywords:

model of university, Innovation Learning, Learning Organization, professional and pedagogical culture, teacher’s archetypes, competence model, Pedagogy of Competences

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ирина Викторовна Григорьева, St. Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation

кандидат экономических наук, доцент

References

Литература на русском языке

Андрущак Г., Кузьминов Я., Фрумин И. Сценарии воздействия экономического кризиса на систему образования в России // Материалы Х Международной конференции ГУ-ВШЭ по проблемам развития экономики общества. М., 2009.

Бермус А. Г. Модернизация образования: философия, политика, культура. М., 2008.

Бойко Н. Г. Второе высшее образование как особый сегмент рынка образовательных услуг // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 5: Экономика. 2009. Вып. 4. С. 164–169.

Волков А., Ливанов Д., Фурсенко А. Высшее образование: повестка 2008–2016 // Эксперт. 2007. № 32. С. 88–94.

Гайсельхарт Х. Обучающееся предприятие в XXI веке / пер. с нем. Калуга, 2004.

Зеер Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23–30.

Кирхлер Э., Майер-Пести К., Хофманн Е. Психологические теории организации // Психология труда и организационная психология / пер. с нем. Харьков, 2005. Т. 5.

Классики менеджмента: энциклопедия / под ред. М. Уорнера. СПб., 2001.

Колесов Н. Д. О путях повышения уровня теоретической и методологической подготовки студентов-экономистов // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 5: Экономика. 2009. Вып. 1. С. 155—158.

Моргунова Е. Инженерная находка. Дефицит «технарей» — только миф? // Поиск. 2009. 6 марта.

Пахомова Н. В., Рихтер К. К. Формирование современной модели высшего экономического образования в контексте опыта зарубежных университетов // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 5: Экономика. 2009. Вып. 2. С. 98–111.

Сальникова В. П. Культурологические основания модернизации отечественного образования. Самара, 2008.

Стюарт Дж. Тренинг организационных изменений. СПб., 2001.


References in Latin Alphabet

Argyris C., Schoen D. Organisational Learning II. Th eory, Method and Practice. Reading: Addison-Wesley, 1996.


Translation of references in Russian into English

Published

2011-12-30

How to Cite

Григорьева, И. В. (2011). Forming of Learning Teaching Staff in the Transition to the Competence Model of Economic Education. St Petersburg University Journal of Economic Studies, (4), 174–185. Retrieved from https://economicsjournal.spbu.ru/article/view/2938

Issue

Section

Problems of Economic Sciences Teaching

Most read articles by the same author(s)